Tanda Tanda Jantung Berlubang

Selamat datang disitus resmi penjual obat herbal terpercaya, dalam kesempatan kali ini kami akan membuat artikel mengenai Tanda Tanda Jantung Berlubang, nah bagi anda yang sekarang sedang menderita penyakit jantung berlubang silahkan untuk menyimak artikel ini, supaya anda bisa mengetahu Tanda Tanda Jantung Berlubang dengan benar dan baik, selamat membaca :)



Tanda Tanda Jantung Berlubang


Penyakit jantung berlubang atau penyakit jantung bocor merupakan suatu kelainan yang terjadi pada struktur jantung sehingga dapat menyebabkan timbulnya lubang pada sekat jantung. Penyakit ini banyak  ditemui pada bayi dan anak anak, namun penyakit ini juga banyak dialami wanita serta terjadi pada menjelang usia dewasa. penyakit jantung bocor terjadi ketika katup antara atrium dan ventrikel tidak menutup dengan benar.


Tanda Tanda Jantung Berlubang


Oleh karena itu wajib anda ketahui beberapa penyakit jantung berlubang atau bocor. Berikut tanda tandanya :




  • Mudah sekali tertular penyakit.

  • Ujung kuku, lidah serta bibir beralih warna kebiruan

  • Detak  jantung amat kencang jika kita menyantuh dada sebalah kiri.

  • Nafsu makan alami penurunan serta dibarengi dengan turunyya berat badan dengan drastis

  • Jumlah atau kandungan hemoglobin tinggi ( kian lebih 20 ). Namun yang wajarnya adalah berjumlah 14

  • Gejala pada bayi juga dapat ditandai dengan sukar menyusu serta rewel dan

  • Banyak juga masalah jantung bocor seperti yang terjadi pada tubuh bayi menjadi biru dikarenakan darah kotor dalam jantung mengalir serta bersirkulasi serta jika dilewatkan maka darah kotor yang bersirkulasi ini dapat masuk pada organ tubuh penting layaknya otak yang apalagi mustahil dapat mengakibatkan kematian.


Nah itulah beberapa tanda tanda jantung berlubang atau penyakit jantung bocor yang wajib anda ketahui, selain tanda tanda tersebut anda rasakan, dan anda tidak melakukan sesuatu tindakan untuk mencoba mengobatinya, sama saja anda saat ini sedang bunuh diri. Oleh sebab itu jika nada mengalami beberapa gejala atau tanda tnda jantung bocor, sebaiknya anda periksakan ke dokter atau rumah sakit terdekat untuk penangan lebih lanjut.


Apabila seseorang telah terdiagnosis mengalami penyakit jantung bocor, olahraga ringan menjadi pilihan utama untuk menjaga kesehatan jantung anda. Seseorang juga perlu melakukan konsultasi pada dokter jika memang diagnosis tersebut mengatakan bahwa dirinya mengalami jantung bocor yang parah. Rokok juga merupakan benda yang harus dihindari bagi setiap orang yang terdiagonsis mengalami jantung bocor. Rokok bisa mempengarungi kesehatan tubuh dan kondisi katup seseorang.




Kami Menyediakan herbal :


Vig Power


Slimming Capsule


Obat Ejakulasi Dini



Jenis Penyakit Jantung Berlubang


Secara umumnya, penyakit jantung berlubang terbahagi kepada 2 jenis iaitu VSD dan ASD seperti dibawah:


1. ASD (Atrial Septal Defect)


Satu keadaan di mana terdapat lubang antara atrium, menyebabkan oksigen dari bahagian kiri jantung masuk semula ke bahagian kanan. Oleh itu bilik jantung bahagian kanan terpaksa mengepam dengan lebih kuat yang mengakibatkan ia bengkak. Apabila pengaliran darah ke paru-paru menjadi bengkak, tekanannya meningkat dan merosakkan paru-paru. Ia juga dikenali sebagai sakit jantung tidak biru (acyanostic congenital heart diseases).


2. VSD (Ventricular Septal Defect)


Dikenali juga sebagai sakit jantung biru (cynostic congenital heart disease). Biasanya berlaku dikalangan bayi apabila terdapat lubang pada dinding (septum) bahagian bawah yang menyebabkan darah yang mengandungi oksigen dari bahagian kiri masuk ke bahagian kanan. Darah yang berlebihan ini kemudiannya dipam semula ke dalam paru-paru yang boleh menyebabkan kerosakkan pada paru-paru dan jantung itu sendiri.


3. Statistik


Menurut Persatuan Jantung Kebangsaan Malaysia, satu dalam setiap 100 bayi yang lahir di negara ini berkemungkinan mengalami masalah jantung. Dengan purata 500,000 kelahiran setiap tahun, dianggarkan 5,000 bayi di Malaysia berisiko menderita sakit jantung kongenital setiap tahun.


Dari jumlah ini:




  • 8 - 13% menghidap septum atrium berlubang (ASD)

  • 6 - 11% menghidap duktus arteriosus terbuka (PDA)

  • 20 - 25% menghidap septum ventrikel berlubang (VSD)


Secara global pula, insiden penyakit jantung kongenital di kalangan bayi yang baru dilahirkan berlaku antara 4 hingga 9 bagi setiap 1,000 kelahiran. Justeru setiap tahun, terdapat hingga 1.5 juta kes seluruh dunia.


Punca-punca


Dunia perubatan moden masih tidak tahu mengapa kecacatan jantung kongenital boleh berlaku. Keturunan mungkin memainkan peranan dalam beberapa kecacatan jantung. Sebagai contoh, ibu bapa yang mempunyai kecacatan jantung kongenital adalah lebih berisiko daripada orang lain untuk mempunyai kanak-kanak dengan masalah ini.


Selain dari itu, kanak-kanak dengan kecacatan genetik sering mempunyai kecacatan jantung kongenital. Salah satu contoh ini adalah sindrom Down dimana separuh daripada semua bayi dengan sindrom Down mempunyai kecacatan jantung kongenital. 


Dalam pengalaman kami di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah merawat anak-anak yang mengidap penyakit jantung berlubang, terdapat kes-kes yang melibatkan elemen gangguan makhluk halus terutamanya gangguan saka yang boleh menyebabkan masalah genetik. Gangguan saka ini selalunya diwarisi melalui keturunan daripada keluarga yang terdahulu di mana makhluk-makhluk halus ini kadangkala boleh menjejaskan sel badan pesakit. 



Tanda-tanda awal Penyakit Jantung Berlubang


Kebanyakan kes yang melibatkan kanak-kanak dapat dikesan sebaik kelahiran dan ada yang tidak menunjukan sebarang tanda. Ini adalah bergantung pada saiz lubang dan semakin besar lubang maka tanda-tanda akan menjadi lebih jelas. Keadaan ini boleh mempunyai beberapa gejala, seperti di bawah:




  • Pernafasan dan pergerakan nadi yang laju

  • Berat badan yang tidak bertambah dan tidak sihat seperti kanak-kanak lain

  • Kelainan pada degupan jantung atau denyutan jantung yang laju

  • Tidak boleh menyusu, banyak berpeluh dan bernafas kencang

  • Keletihan melampau atau bernafas kencang semasa makan/menyusu.

  • Lebam-lebam biru pada kulit (sianosis).


Begitu bahanya penyakit ini apabila anda tidak peduli dengan kesehatan anda, lingkungan anda dan jantung anda. Penyakit yang tidak menimbulkan gejala justru lebih berbahaya dibandingkan dengan penyakit yang menimbulkan gejala yang bisa dirasakan melalui perubahan fisik seperti luka bakar atau penyakit lainnya. Semoga pembahasan mengenai tanda tanda jantung berlubang ini memberikan kesadaran bagi semua untuk selalu menjaga kondisi kesehatan jantung.


Semua yang perlu Anda lakukan adalah mendapatkan pemeriksaan kesehatan dini secara rutin dan berkala untuk memastikan agar semuanya berjalan baik-baik saja. Dan bagi anda yang telah mengalami masalah dengan penyakit jantung maka segera lakukan pengobatan dengan menggunkan obat herbal alami Jelly Gamat Gold G obat herbal alami yang telah terbukti ampuh dan berkhasiyat mengobati penyakit jantung berlubang dan untuk informasi selengkapnya silahkan Klik : Obat Jantung Bocor. Semoga bermanfaat dan salam sehat dari kami Toko Zahra Herbal untuk seluruh keluarga Indonesia.



Nah bagi anda yang ingin mendapatkan ilmu pengetahuan lebih jauh tentang masalah penyakit jantung anda bisa kunjugi website : http://obatjantungbocor.biz/


Baca Juga :


Manfaat Jahe Untuk Jantung Koroner


Hubungan Kolesterol Dengan Jantung

0 Response to "Tanda Tanda Jantung Berlubang"

Post a Comment